Consorțiul de parteneri:
Asociația Națională a Bibliotecarilor și Bibliotecilor Publice din România (ANBPR) – Aplicant
Parteneri:
Global Libraries Bulgaria Foundation (GLBF), Bulgaria – P1
Initiative for Heritage Conservation (HERITAGE), Grecia – P2
Parteneri asociați:
– Biblioteca Naţională a României
– Biblioteca Metropolitană Bucureşti
– Biblioteca Judeţeană „Octavian Goga” Cluj
– Biblioteca Județeană “Panait Istrati” Brăila
– Biblioteca Județeană “Kájoni János”
– Bulgarian Library and Information Association, Bulgaria
ANBPR, România
Asociaţia Naţională a Bibliotecarilor şi Bibliotecilor Publice din România (ANBPR), asociație de utilitate publică recunoscută de către Guvernul României, este cea mai reprezentativă organizație profesională a bibliotecarilor din România, cu peste 3300 de membri activi și acoperire la nivel național, prin intermediul celor 41 filiale județene.
Activitatea centrală a ANBPR constă în asigurarea de competenţe profesionale și de specializări certificate, în calitate de furnizor de formare profesională autorizat ANC și de centru acreditat ECDL.
ANBPR este preocupată de formarea profesională și pe tot parcursul vieții a bibliotecarilor, a diferitelor categorii de utilizatori și a comunității în sens larg.
De la înființarea sa, în 1990, și până în prezent, ANBPR furnizează servicii adaptate permanent nevoilor curente ale utilizatorilor din România, cu un accent deosebit pe serviciile destinate adulților.
Activă în furnizarea de servicii de incluziune socială pentru persoanele dezavantajate sau aflate în situații de risc, ANBPR este preocupată de creșterea accesului la educație prin conectarea directă cu comunitățile locale. În cei 30 de ani de activitate neîntreruptă, ANBPR a avut ca obiectiv strategic consolidarea culturii și educației culturale a comunității, urmărind reducerea discrepanțelor majore rezultate din lipsa instrumentelor moderne de informare și cunoaștere și valorificând în același timp potențialul cultural și uman al utilizatorilor.
ANBPR promovează dialogul între principalii „actori” culturali din zonele rurale sau urbane din România: bibliotecari, scriitori, artiști, curatori, profesori, educatori sau orice alți promotori ai valorilor culturale și spirituale universale la nivel local, folosind ca „interfață” bibliotecile publice din România.
Cu peste 30 de ani de activitate neîntreruptă, ANBPR a desfașurat o serie de activități cu participarea membrilor săi, evenimente naționale, ample acțiuni de comunicare și consultare publică, advocacy și colaborare cu o rețea largă de parteneri din societatea civilă.
ANBPR consideră că redefinirea rolului bibliotecii publice din România ca instituție culturală cheie va diminua în mod radical numărul românilor excluși digital prin îmbunătățirea abilităților digitale ale bibliotecarilor, implicarea bibliotecilor în activități de e-incluziune la nivel național și european și prin dezvoltarea de competențe, abilități și atitudini adecvate cerințelor actuale în rândul utilizatorilor serviciilor de bibliotecă.
Prin îmbunătățirea competențelor digitale ale bibliotecarilor, prin intermediul Centrului său de formare profesională, dotat cu tehnologie modernă și care deține formatori calificați, ANBPR a contribuit semnificativ la transpunerea în plan național a tendințelor europene în domeniul bibliotecilor.
De la înființarea sa, în 1990, ANBPR și-a propus să coaguleze, într-o formă de asociere la nivel național, nevoile și așteptările profesiei de bibliotecar, pentru a promova un sistem național de biblioteci publice moderne. Cu peste 32 de ani de activitate, ANBPR a desfășurat o serie de activități cu participarea membrilor săi, inclusiv evenimente naționale, activități, management organizațional, comunicare și consultare publică, advocacy și colaborare cu noi parteneri din societatea civilă. Odată cu managementul și standardizarea eficientă a procedurilor și instrumentelor de lucru, ANBPR a trecut la un nou nivel de performanță. Astfel, Asociația a continuat să își consolideze poziția și dezvoltarea durabilă.
ANBPR este axată pe consolidarea structurilor sale și diversificarea formării pentru bibliotecari prin extinderea organigramei Departamentului Operațional, coordonarea unei serii de evenimente pe teme profesionale, participarea la evenimente organizate în parteneriat cu asociații locale și străine și este deschisă la propuneri. primite de la societatea civilă. Proiectele și campaniile derulate de ANBPR au avut ca scop consolidarea culturii comunitare din România, reducerea decalajelor majore rezultate din lipsa instrumentelor moderne de informare și cunoaștere și de valorificare a potențialului cultural și uman al societății noastre.
ANBPR oferă partenerilor naționali și internaționali expertiza dobândită în implementarea programului Biblionet – The Word in My Library în valoare de 26,9 milioane de dolari la nivel național, bunele practici colectate de propriul Centru de Formare Profesională, portofoliul de proiecte al 41 de filiale regionale, precum și rezultatele acțiunilor de e-incluziune pe care le-a coordonat, împreună cu partenerii săi. De asemenea, Biblionet este o resursă inspirațională și documentară pentru implementarea unor programe similare în alte țări europene precum Ucraina, Bulgaria, Polonia, Letonia, Lituania și Republica Moldova.
Asociație profesională cu tradiție , ANBPR investește constant în consolidarea relației bibliotecă-utilizatori și sprijină dezvoltarea unei societăți civile educate și proactive. În sprijinul e-incluziunii, ANBPR a fost implicată în activități precum: e-Skills Week, Get Online!, Agenda Digitală 2014-2020 (membru fondator al Alianței Digitale), a susținut cursuri de formare TOT în TIC, a inițiat și a participat în calitate de partener la campanii de sprijin pentru orfanii migranți – Te iubește mama!, a coordonat conferințe, seminarii și ateliere etc.
ANBPR a fost, de asemenea, partener strategic al Microsoft România și TechSoup în implementarea proiectului de mentorat în IC&T Opening Opportunities, a proiectului EduCAB, un cadru național interinstituțional, interdisciplinar lansat în 2015, având ca scop: îmbogățirea capacităților bibliotecilor publice din România de a răspunde nevoilor la nivel local. Scopul principal al EduCAB este de a construi capacitatea bibliotecilor publice de a funcționa ca centre de resurse pentru comunitățile locale și suntem în prezent în implementare în 24 de județe. Cele mai importante inițiative din cadrul proiectului EduCAB au constat în: CinEd – educație cinematografică pentru tineret (în parteneriat cu Fundația Culturală NeXT) și Digital Parents – educație digitală pentru copiii și părinții acestora din comunitățile mici (în parteneriat cu Active Watch).
Tot ce a construit ANBPR până acum a fost realizat cu sprijinul partenerilor instituționali care urmăresc o implicare activă în inițiativele comunitare, ca parte a culturii lor organizaționale și a liniilor de sprijin pe care le consideră necesare în România.
Global Libraries Bulgaria Foundation, Bulgaria (GLBF)
Global Libraries Bulgaria Foundation este o entitate juridică fără scop lucrativ, care are ca misiune încurajarea aderării cetățenilor bulgari la societatea informațională globală, cu scopul de a-și îmbunătăți calitatea vieții și pentru a stimula participarea civilă.
GLBF lucrează în strânsă colaborare cu 980 de biblioteci publice din Bulgaria, iar printre parteneri se numără entități guvernamentale și neguvernamentale, precum: Ministerul Culturii, Asociația Națională a Municipiilor, Ministerul Transporturilor, Tehnologiei Informației și Comunicațiilor, Fondul Național de Înzestrare „13 secole de Bulgaria”, Asociația Bulgară pentru Biblioteci și Informare, Uniunea Națională a Centrelor Comunitare.
GLBF este un succesor legal al Programului Global Libraries 2008 – 2013. În cadrul programului, 960 de biblioteci bulgare au fost echipate cu număr total de 13.492 unități de echipamente (calculatoare, laptopuri, imprimante, echipamente de rețea și multimedia).
În plus, programul de formare a înregistrat rezultate impresionante care au contribuit la dezvoltarea durabilă a lucrătorilor din biblioteci la nivel național. Au fost realizate peste 13.000 de sesiuni de instruire în cinci domenii tematice – abilități TIC, management de bibliotecă, servicii de bibliotecă, abilități soft, advocacy, strângere de fonduri și scriere de proiecte.
GLBF este membru al All Digital (cunoscută anterior ca Telecentre Europe) – o asociație lider paneuropeană cu sediul la Bruxelles, reprezentând asociații membre din întreaga Europă care lucrează cu 25.000 de centre de competențe digitale.
GLBF continuă să coopereze cu toate cele 980 de biblioteci pentru furnizarea de servicii gratuite de Internet, acces la informații și servicii electronice.
Fundația lucrează pentru îmbunătățirea cadrului legislativ și financiar al sectorului bibliotecilor, promovarea și finanțarea bibliotecilor publice, desfășurarea de campanii naționale, implementarea proiectelor privind dezvoltarea durabilă a comunităților locale, învățarea pe tot parcursul vieții, bibliotecile verzi, industriile creative.
Global Libraries Bulgaria Foundation are competenţe relevante în ceea ce priveşte educaţia financiară şi digitală pentru adulţi în general, dar şi pentru antreprenori şi angajaţi ai IMM-urilor, realizând peste 13.000 de sesiuni de instruire în cinci domenii tematice – abilități TIC, management de bibliotecă, servicii de bibliotecă, abilități soft, advocacy, strângere de fonduri și scriere de proiecte, în cadrul programului Global Libraries 2008 – 2013, are 2 proiecte în implementare în cadrul Erasmus+, pe Acțiunea Cheie 1 şi Acțiunea Cheie 2 , în calitate de beneficiar, respectiv partener în cel de-al doilea proiect.
GLBF a lansat un program separat privind dezvoltarea și furnizarea de servicii inovatoare de bibliotecă.
În programul Global Libraries au fost înființate 39 centre de formare și s-a creat o echipă de 131 formatori.
S-au desfășurat traininguri în 5 domenii tematice. 3.789 bibliotecari au parcurs cel puțin o instruire; 43.898 de persoane au fost instruite în cadrul a 7.532 de sesiuni de formare în competențe de bază în domeniul TIC; s-au realizat 217.204 sesiuni de consultări individuale pentru cetățeni.
În perioada 2014-2017, GLBF a adăugat noi module privind serviciile de e-guvernare în bibliotecă, alfabetizarea vizuală, e-competențe pentru grupurile vulnerabile, biblioterapie, parteneriate durabile cu organizațiile societății civile, participarea la inițiative locale, educație globală și educație financiară.
Un total de 1174 de bibliotecari și 135 de reprezentanți ai organizațiilor societății civile care lucrează în strânsă colaborare cu bibliotecile locale au fost instruiți în acest program.
Bibliotecarii instruiți au oferit cursuri de educație pentru 21.538 de adulți.
În parteneriat cu Fundația pentru Alfabetizare Financiară, GLBF a livrat 2 module de formare pentru 40 de bibliotecari în domeniul competențelor financiare, în mai și iunie 2017.
În perioada 2016-2017, GLBF a implementat un proiect Acțiunea Cheie 1 în parteneriat cu 7 biblioteci municipale, axat pe managementul modern de bibliotecă și design de servicii de bibliotecă inovatoare.
GLBF a fost partener cu ANBPR în proiectul „E-competențe pentru e-incluziune”, care a avut ca scop îmbunătățirea nivelului de competențe digitale pentru reducerea diviziunii digitale la nivel european. Țările implicate în acest parteneriat au diferite niveluri de dezvoltare a economiei digitale și a competențelor informatice în rândul populației. Proiectul a adresat educația incluzivă a grupurilor vulnerabile (persoane cu handicap, minorități, migranți, persoane sărace, persoane din mediul rural). Parteneriatul a propus utilizarea de tehnici inovatoare de formare pentru grupuri vulnerabile în scopul creșterii nivelului de incluziune digitală. Proiectul a vizat dezvoltarea și transferul practicilor inovatoare de educație digitală, pentru a ajuta grupurile vulnerabile să obțină competențe digitale de bază.
În 2018, GLBF a implementat proiectul „Competențe digitale pentru întreprinderile mici și mijlocii din Bulgaria”. Partenerii GLBF sunt Asociația „Made in Bulgaria – Uniunea Asociațiilor de Întreprinderi Mici și Mijlocii” și Asociația Letonă pentru Tehnologia Informației și Comunicațiilor (LIKTA). Acesta a fost implementat în strânsă colaborare cu bibliotecile regionale din raioanele Plovdiv, Smolyan și Stara Zagora. Prin acest proiect, GLBF a dezvoltat un model educațional inovator privind abilitățile digitale pentru angajații din IMM-uri, cu patru module, cu 3 niveluri de competențe digitale: Marketing digital, Servicii cloud pentru IMM-uri, Tranzacții online sigure și colaborare, Protecția și confidențialitatea datelor. GLBF are o platformă educațională bazată pe Moodle https://edu.glbulgaria.bg/.
Initiative for Heritage Conservation, Grecia (HERIΤΛGE)
Initiative for Heritage Conservation, Grecia, își desfășoară activitatea economică ca organizație de gestionare a patrimoniului, este o organizație non-profit înregistrată în Grecia pentru a promova bune practici în gestionarea patrimoniului. Aceasta își propune să îi ajute pe cei implicați în îngrijirea patrimoniului mondial să-și transforme activele în resurse durabile de educație, identitate locală și dezvoltare durabilă.
Organizația își îndeplinește misiunea în principal prin intermediul a trei programe: un program MBA intensiv, de înaltă calitate, pentru manageri de linie și șefi de muzee, site-uri sau alte tipuri de patrimoniu, un master în managementul patrimoniului care este livrat prin colaborarea cu Universitatea Kent și Universitatea de Economie și Afaceri din Atena. Și două programe de vară în domeniul angajării comunității (transformarea unei comunități care este indiferentă sau manifestă chiar o atitudine negativă față de moștenirea sa într-o parte interesată, cu o atitudine pozitivă) și instrumente digitale (oferind managerilor de patrimoniu instruirea necesară pentru ca aceștia să utilizeze instrumente digitale precum scanarea laser 3D și fotogrammetria sau GIS pentru a fi capabili să-și îndeplinească sarcinile mai eficient).
Prin activitatea programelor de educație executivă, HERITΛGE dezvoltă acum a patra direcție de programe, de data aceasta online, care urmărește să ajute acei manageri de patrimoniu care nu au resurse sau timpul necesar pentru a participa la programul de educație executivă. Mai mult, aceste resurse online, atunci când vor fi dezvoltate, vor putea funcționa ca material suplimentar pentru cei care au fost instruiți, astfel încât, la rândul lor, să poată instrui și alte persoane din țara lor. Până în prezent, HERITΛGE a organizat peste 750 de traininguri pentru manageri de patrimoniu din 77 de țări și menține o rețea activă de peste 500 de persoane. Este liderul proiectului EUROPAID HerMaP Iran și liderul proiectului EUROPAID HerMaP Gambia. Proiectarea pentru inovație prin personalitate, precum și învățarea la distanță sunt domenii noi pentru organizație, care presupun mai multe beneficii pentru organizație.
Consorţiul partenerial aduce expertiza necesară creării unor rezultate intelectuale inovatoare şi susţinerii unor mobilităţi în domenii actuale de interes. ANBPR are expertiză în utilizarea tehnologiei, GLBF (Bulgaria) în antreprenoriat & leadership, iar Initiative for Heritage Conservation (Grecia) expertiză în managementul inovaţiei & colaborare în reţea, fiecare putând să transfere expertiza în țările partenere către facilitatori şi adulţi, generând îmbunătățirea substanțială a atitudinilor, abilităților, cunoștințelor și comportamentelor tuturor părților implicate, în scopul generării unei schimbări favorabile, ce rezolvă nevoile identificate.